Czym jest i co powinien zawierać dobry biznesplan?
Masz w planach uruchomienie własnej firmy? Czy zastanowiłeś się już nad swoim biznesplanem? Napisanie biznesplanu jest niezwykle ważne dla Twojej działalności ponieważ określi, czy Twoja firma ma szanse na odniesienie sukcesu w tym jakże konkurencyjnym świecie biznesu. Wielu doradców biznesowych, doświadczonych przedsiębiorców i inwestorów generalnie zgadza się, że powinieneś opracować biznesplan, bez względu na to czy jest on w Twojej sytuacji konieczny (np. przy ubieganiu się o dotację) czy nie.
Czym jest biznesplan?
Biznesplan to pisemny opis Twojej firmy oraz dokument przedstawiający plan realizacji celów krótko i długoterminowych (więcej szczegółów odnośnie formy biznesplanu można przeczytać tutaj https://marketingibiznes.pl/luzne/jak-stworzyc-biznesplan-dla-firmy/). Tworząc biznesplan musisz stworzyć jasną i obiektywną mapę, którą będziesz podążał rozwijając swój biznes. Oto kilka najbardziej istotnych rzeczy, które powinieneś zamieścić w swoim biznesplanie.
Opisz swoje cele i misję
Przede wszystkim biznesplan Twojej firmy powinien przekonać Cię, że Twój pomysł na biznes to nie tylko marzenie, ale realna rzeczywistość. Poniżej znajduje się kilka pytań, na które musisz odpowiedzieć w biznesplanie.
– Dla kogo skierowana jest Twoja usługa lub produkt?
– Co sprawia, że produkt lub usługa Twojej firmy różni się od wszystkich innych na rynku?
– Czego potrzebujesz, aby prowadzić swój biznes?
– Kto skorzysta na Twoim biznesie?
– Jaki problem klientów rozwiązujesz swoim produktem bądź usługą?
Analiza rynku
Czy masz określony profil ludzi, którzy kupią Twój produkt lub usługę? To jedno z pierwszych pytań, jakie każdy inwestor zada na temat Twojego biznesplanu. W rzeczywistości im więcej wiesz o swoim konkurencyjnym rynku, tym lepsze będą wyniki. Przeprowadzaj odpowiednie badania, pytaj ekspertów, czytaj artykuły branżowe, raporty finansowe i wiadomości, aby mieć najlepszą możliwą podstawę do podjęcia decyzji. Aby określić profil swojego klienta, powinieneś zadać sobie następujące pytania:
– Czy istnieje opłacalny rynek dla produktu lub usługi, którą chcesz sprzedać?
– Czy Twój idealny klient mieszka w określonym obszarze?
– Czy ograniczasz swój zasięg geograficznie, demograficznie lub w jakikolwiek inny sposób?
Gdy znajdziesz odpowiedzi na te pytania, będziesz posiadał funkcjonalną analizę rynku, która pomoże Ci zapoznać się ze wszystkimi aspektami rynku. Po zdefiniowaniu rynku docelowego firma będzie mogła zdobyć w nim większy udział.