BCAA – czym jest i dla kogo?

BCAA – czym jest i dla kogo?

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z fitnessem, prawdopodobnie słyszałeś kilka nowych akronimów i zwrotów, które na początku mogą brzmieć trochę obco. Jednym z powszechnie wymienianych suplementów w świecie zdrowia i fitnessu jest „BCAA”. Istnieje powód rozpowszechnienia i popularności BCAA, czyli aminokwasów rozgałęzionych. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, czym one są, jak działają i dlaczego przynoszą korzyści Twojemu organizmowi.

Co to jest BCAA?

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są budulcem białka. Istnieje 20 różnych aminokwasów, które otrzymujesz z różnych części swojej diety – a aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach reprezentują trzy specyficzne aminokwasy, które wyróżniają się ze względu na swoją różną strukturę. Aminokwasy obecne są w wielu produktach żywnościowych takich jak np. mięso, nabiał czy masło orzechowe.

Czy aminokwasy BCAA działają?

Jeśli BCAA są obecne w żywności i odgrywają rolę w ochronie naszego organizmu, dlaczego suplementy BCAA mass-zone zyskują na popularności? Oto haczyk – Twój organizm wytwarza niektóre aminokwasy (znane jako aminokwasy nieistotne). Ale organizm nie wytwarza BCAA. Dlatego należy je spożywać w ramach diety i suplementacji. Dlaczego więc potrzebujesz BCAA? BCAA mogą służyć określonym celom metabolicznym i fizjologicznym oraz mogą służyć jako suplement wspomagający, gdy chcesz osiągnąć określone cele.

BCAA a zwiększenie metabolizmu

Jeśli chcesz mieć wyższy metabolizm, musisz trzymać umięśnioną sylwetkę bez zbędnego tłuszczu. Wykazano, że aminokwasy BCAA regulują hormon stresu, kortyzol. Ten wpływ może przyczynić się do wzrostu masy mięśniowej, co zwiększa spoczynkowe tempo metabolizmu.

Suplementowanie BCAA

Ponieważ organizm nie produkuje samodzielnie BCAA, suplementacja ich jest fantastyczną metodą spożywania optymalnych ilości aminokwasów w celu stymulacji budowy mięśni. Jeśli jesteś weganinem lub wegetarianinem, uzyskanie odpowiedniej ilości BCAA w diecie może okazać się szczególnie trudne – zwłaszcza jeśli jesteś sportowcem. Weganie z nietolerancją soi mają jeszcze trudniejsze zadanie, co prowadzi wręcz do konieczności przyjmowania codziennej dawki suplementu BCAA przed treningiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *